طی سفری که جمعی از مدیران و معلمین مدارس حضرت جوادالائمه همراه با اعضای شورای مقاطع به ترکیه داشتند از مدارس مارمارا، تد، دئاکالج، باغچه شهیر بازدید به عمل آوردند و سعی بر این شد که نقاط قوت این مجموعه ها را مورد بررسی قرار دهند. در این سفر به تجزیه و تحلیل ساختار، مواد آموزشی، فرایندهای ارزشیابی به یاددهی ـ یادگیری و ... نظامهای آموزش و پرورش ترکیه، پرداخته شد و باب همکاری های جدیدی بین مجتمع آموزشی حضرت جوادالائمه و مدارس ترکیه باز گردید. مدارسی که مورد بازدید قرار گرفتند مدارس بین المللی IB بودند. مدارس IB که مخفف International Baccalaureate است، مدارسی هستند که برنامه آموزشی بینالمللی باکالوریا را ارائه میدهند. این برنامه آموزشی برای دانشآموزان 3 تا 19 ساله در سراسر جهان طراحی شده است و هدف آن آماده کردن آنها برای ورود به دانشگاه و زندگی در دنیای global امروزی است. ویژگیهای کلیدی مدارس IB: • برنامه آموزشی چالشبرانگیز و متمرکز بر تفکر انتقادی: برنامههای درسی IB به گونهای طراحی شدهاند که دانشآموزان را به تفکر عمیق، تجزیه، تحلیل و ارزیابی اطلاعات تشویق میکنند. • تاکید بر مهارتهای بینالمللی: دانشآموزان در مدارس IB در معرض فرهنگها و زبانهای مختلف قرار میگیرند و یاد میگیرند که شهروندان جهانی مسئول باشند. در این بازدید اهدافی چون تبادل شیوه های جدید آموزشی، فرهنگی و تربیتی از یکدیگر را در برداشت و نحوه ی آموزش های مدرن و خلاقانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از دیگر دستاوردهای این سفر می توان به امضای تفاهم نامه بین دانشگاه عالی امام جواد و دانشگاه آلانیا اشاره کرد. طی این تفاهم نامه دانشجویان دو دانشگاه می توانند نیمسال های تحصیلی خود را در هر یک از دو دانشگاه بگذارنند و کارگاه های چند روزه مشترک برگزار کنند.
گزارش تصویری بازدید از مدارس ترکیه